Международный
педагогический портал
Международный педагогический портал (лицензия на осуществление образовательной деятельности №9757-л, свидетельство о регистрации СМИ №ЭЛ ФС 77-65391)
8 (800) 350-54-64
звонок бесплатный
org.komitet@solncesvet.ru
Скидка 55% действует до 24.05
8 (800) 350-54-64
звонок бесплатный
org.komitet@solncesvet.ru
Vk Whatsapp Youtube
Лицензированный образовательный портал (лицензия №9757-л, СМИ №ЭЛ ФС 77-65391)
8 (800) 350-54-64
Название статьи:

Эмоциональный интеллект и танец: систематический обзор | Сластихина Валерия Васильевна. Работа №299442

Дата публикации:
Автор:
Описание:

Автор: Сластихина Валерия Васильевна
Эмоциональный интеллект и танец: систематический обзор

• Модель способностей, в которой EИ понимается как навык, как способность, структурированная в четырех взаимосвязанных ветвях: восприятие, понимание и эмоциональная регуляция, а также облегчение мышления через эмоции.

• Смешанная модель, представленная Гоулманом (1996), который понимает ЭИ, как знание собственных эмоций, управление ими, самомотивацию, распознавание эмоций других и способность устанавливать отношения. Эмоциональный интеллект также включает в себя внутриличностные и межличностные элементы, настроение в целом, а также элементы адаптации и управления стрессом.

Эмоциональный интеллект и танец: систематический обзор

 

С одной стороны, некоторые из проанализированных исследований основаны на межличностном и внутриличностном интеллекте авторов. Первый - это эмпатия, которая относится к способности распознавать эмоции, мотивы, настроения и желания других людей; второй представляет собой знание собственных эмоций. Также в игре присутствует различие между ними и диапазоном чувств, которые могут быть использованы для облегчения определенного поведения индивида, а также социального познания. Межличностный интеллект, аспект эмоционального интеллекта (EI), является необходимым условием для развития социальных компетенций, таких как общительность, разрешение конфликтов и межличностное общение.

С другой стороны, в авторском изложении кинетико-телесного интеллекта мы опираемся на отношение к танцу: мы не знаем всех применений, которые были даны танцу, но антропологические данные указывают на следующее: танец может отражать и подтверждать социальную организацию. Он может служить средством светского или религиозного самовыражения; как социальное развлечение или рекреационная деятельность; как бегство и психологическая разрядка; как утверждение эстетического восприятия.

В нашем случае танец понимается с самой широкой точки зрения, как выражение посредством художественно-выразительных, жестовых и телесных движений эмоционального мира индивида; он рассматривается как элемент, способствующий эмоциональному и личностному развитию индивида, как инструмент самосознания, само-знание и саморефлексия. Во многих проанализированных исследованиях тип танца не указан, и в нашем случае мы не отличаем танцевальную дисциплину от указанных.

Что касается конструкции Эмоционального интеллекта (ЭИ), то в нескольких проанализированных исследованиях мы находим следующее:

• Модель способностей, в которой EИ понимается как навык, как способность, структурированная в четырех взаимосвязанных ветвях: восприятие, понимание и эмоциональная регуляция, а также облегчение мышления через эмоции.

• Смешанная модель, представленная Гоулманом (1996), который понимает ЭИ, как знание собственных эмоций, управление ими, самомотивацию, распознавание эмоций других и способность устанавливать отношения. Эмоциональный интеллект также включает в себя внутриличностные и межличностные элементы, настроение в целом, а также элементы адаптации и управления стрессом.

Также идентифицируется модель, предложенная Петридесом и Фернхэмом (2000, 2001), в которой подчеркивается контраст между конструктами — чертой EI, или эмоциональной самоэффективностью, и способностью EI, или эмоциональной когнитивной способностью; модель разъясняет, что они являются конструктами, измеряемыми различными системами. Авторы понимают ЭИ как личностную черту, такую как эмпатия, оптимизм, социальная осведомленность, самооценка и самомотивация.

Цель этой статьи - проанализировать научную литературу, опубликованную о танце и эмоциональном интеллекте, включая различные соответствующие концепции, такие как выражение, управление, использование эмоций, эмпатия, межличностные отношения, эмоциональная компетентность (включая саморегуляцию, самосознание, мотивацию), субъективное благополучие и удовлетворенность жизнью, среди прочих. Обзор литературы проводился в период с ноября 2018 года по ноябрь 2019 года с использованием поиска в базах данных Web of Science (WOS) и Scopus. Статьи, исследовательские статьи и материалы были типами документов, отобранных для этого исследования.

В начале этого исследования мы рассмотрели научную информацию по этому вопросу, поэтому мы не проводили различий между различными танцевальными дисциплинами, а также не устанавливали критерии включения/исключения в зависимости от возраста и танцевального уровня выборок населения, на которых основывались исследования, независимо от того, были ли они профессиональными танцоры, любители или лица, посвященные в танец на момент проведения исследования. Мы исключили любой тип терапии, связанный с танцем, например: танцевальная терапия, танцевально-двигательная терапия, терапевтический танец, танцевальная терапия движения, биоданза, танцевально-двигательная терапия, Интегрированная танцевально-двигательная психотерапия.

В большинстве публикаций, включенных в это исследование, танец определяется как элемент, способствующий развитию различных аспектов или элементов эмоционального интеллекта, таких как самоконтроль, эмпатия, эмоциональная регуляция, психологическое благополучие, субъективное благополучие, использование эмоций и распознавание собственных эмоций и эмоций других людей. Все отобранные исследования так или иначе выявили взаимосвязь между танцем, эмоциональным интеллектом и эмоциями.

Выборки населения включали людей в возрасте от 0 до 94 лет. Тем не менее, было несколько документов, в которых возраст участников не был определен; скорее, указывался только жизненный этап или род занятий отдельных лиц, например начальная школа, средняя школа, подростки, взрослые, домохозяйки, учителя, профессиональные танцоры, актеры и музыканты. Что касается используемых элементов измерения, мы нашли анкеты, опросы, проверенные шкалы измерения эмоционального интеллекта, анализ литературы и танцевальных программ, среди прочего.

Мы выбрали четыре исследования без индивидуальных участников в качестве центральной оси исследования (Kikm, 2004; Matos, 2015; Or, 2009; Or и Takanishi, 2007); первый автор стремился отделить танец от физического воспитания, учитывая разницу между этими двумя видами деятельности, выступая за изменение рассмотрения танец от эмоционального к символическому занятию. Второй автор предположил, что танец служит новой формой социальных отношений, отличной от бюрократической модели управления на рабочем месте. На третьем и четвертом местах авторы предложили танец как фундаментальный элемент для развития невербального языка тела, в котором выражение эмоций посредством телодвижений необходимо для понимания выражения танцующих роботов.

Анализируя в этом обзоре случаи детей в возрасте от четырех до семи лет, автор обнаружил, что участвующие люди получили более высокие баллы в контроле эмоций, в ограничении импульсов, в использовании собственных эмоций, в распознавании и учете эмоций других, и в отношениях с учителями и друзьями (Хен и Со, 2011). Участники также улучшили развитие личности и уверенности в себе (Аббас, Фиаз и Фарид, 2011), а также их уровни развития эмоционального интеллекта (Хонг, 2012). Результаты этого обзора показывают, что исследования на этапах начального образования (Чан и Сук, 2012; Ким, 2005; Кан, 2010; Бок, 2019), дети школьного возраста (Каньябате, Коломер и Оливера, 2018), студенты (Ким, 2010b) и младенцы в учреждениях социального обеспечения (Юнг, 2010) - все они указывают на более низкие баллы в отношении депрессии и более высокие уровни самооценки и самопознания, самоконтроля, самомотивация, эмпатия, эмоциональный интеллект, самовыражение, самоэффективность, самореализация, социальная и эмоциональная компетентность, а также концентрация и развитие здорового эго. Все эти положительные результаты участия в танцах представляют собой фундаментальные элементы для роста и развития в детстве случае исследования 3 человек в инвалидных колясках и 10 человек в возрасте от 2 до 14 лет, Марэ и Крюгер (2014) указали, что танец может способствовать эмоциональному развитию учащихся, подразумевая большую личную самореализацию, самоуважение, эмоциональное самосознание, уверенность в себе, независимость и самооценку.актуализацияля средней ступени образования (Бокюнг, 2014; Шо и Ча, 2018; Гонсалес, Каюэла и Лопес, 2019) или для подростков (Им-Сан, 2008; Yoo, 2009), авторы предполагают, что эффективные стратегии регулирования эмоций должны быть включены в качестве фундаментальных элементов для того, чтобы исполнители испытывали приятные эмоции во время танцевальных сессий. Они также отмечают значительные различия в развитии эмоционального интеллекта между участниками и неучастниками танцевальных занятий, а также в адаптации к школьной жизни, способствуя осознанию важности танца во всех сферах корейского общества, они также подтверждают увеличение просоциальности и уровня EI - жизненно важных элементов в развитие личности подростка. Выступление в танце оказывает значительное влияние на достижение уверенности в себе и концентрации в этих областях; аналогичным образом, эмоциональное понимание, как по отношению к себе, так и к другим, также оказывает значительное влияние на уверенность в себе и на достижение танцевального мастерства.

Исследователи также указывают на сильное влияние на самоэффективность, оптимизм и эффективность в межличностных отношениях. Согласно исследованию, проведенному на людях в возрасте от 18 до 23 лет (Бэмфорд и Дэвидсон, 2019), люди с высоким уровнем эмпатии быстрее генерируют движения и танцуют спонтанноаботы, связанные со средним образованием, университетом и профессиональными танцорами (Oh and Yoo, 2010; Oh and Yoo, 2011), а также студентами университетов.

В большинстве проанализированных исследований конкретная танцевальная дисциплина не указана, поскольку основной целью этих исследований является пропаганда пользы танца как вида деятельности, который может обеспечить невербальный элемент общения, развитие художественно-выразительных движений и поощрение различных элементов, связанных с ЭИ. Аналогичным образом, возраст участников, участвовавших в рассмотренных исследованиях, демонстрирует, что практика танца как художественно-выразительной физической активности может быть развита на любом этапе жизниистематический обзор, представленный в этой работе, проанализировал научную литературу по танцам и эмоциональному интеллекту (EI), опубликованную за несколько десятилетий до настоящего времени, чтобы лучше понять исследования, проведенные по этому вопросу, и различные полученные результаты.

В различных проанализированных исследовательских работах танец понимался как важный элемент в отношении развития различных аспектов эмоционального интеллекта. Таким образом, можно понять конструкцию EI с различных точек зрения, представленных в этом исследовании. Танцевальная деятельность представлена здесь как фундаментальный компонент для развития невербального языка, в котором выражение эмоций посредством различных движений тела и жестов имеет важное значение для понимания и эмоционального развития, включая идентификацию эмоций других людей.

В исследованиях, включенных в этот обзор, танец рассматривался как возрастающий принцип различных эмоциональных навыков, изучаемых с многочисленных точек зрения, касающихся конструкции EI. Самопознание, самоконтроль, адаптивность и удовлетворенность жизнью, эмпатия, концентрация, развитие здорового эго и личности, уверенность в себе, самооценка, субъективное благополучие, эмоциональная и социальная компетентность, самоэффективность, эмоциональная зрелость, оптимизм, эффективность в межличностных отношениях, мотивация и многие другие черты, связанные с эмоциональным поведением человека, развиваются с помощью танца, при этом те люди, которые каким-то образом практикуют танец, демонстрируют более высокий уровень эмоционального развития по сравнению с людьми, которые не практикуют этот вид художественно-выразительной физической активностианец считается естественным средством невербального общения, благодаря телесному и жестовому выражению и передаче различных эмоций и чувств. Он даже был проанализирован и "воспроизведен", чтобы "очеловечить" движения социальных роботов, что привело к достижениям в области искусственного и роботизированного интеллекта. Осознание эмоционального выражения посредством художественно-выразительных движений, которое занимает центральное место в танце, предстает в исследовании как новая форма посредничества в процессе позитивных психологических изменений в человеке.

В качестве положительных аспектов мы выделили наличие и эволюцию исследований, связанных с танцами и ЭИ, в базах данных научных публикаций, таких как те, с которыми консультировались в этом исследовании: Web of Science и Scopus. Аналогичным образом, мы хотим обратить внимание на различные исследования, связанные с совершенствованием методов обучения танцам, которые свидетельствуют о недавнем стремлении танцевального мира улучшить свою преподавательскую деятельность. Bar-On, R. (1997). Development of the Baron EQ-I: A measure of emotional and social

intelligence. In Norman Abeles, PhD (President) 105th, Annual Convention of

the American Psychological Association in Chicago. Conference held in

Chicago, United States.

Bar-On, R. (2000). Emotional and Social intelligence: Insights from the emotional

quotient inventory. In R. Bar-On y J.D.A. Parker (Eds.). The handbook of

emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at

home, school, and in the workplace (pp. 363-388). San Francisco, United

States: Jossey-Bass.

Bar-On, R. (2001). Emotional intelligence and self-actualization. In J. Ciarrochi, J.P.

Forgas & J.D. Mayer (Eds.), Emotional intelligence in everyday life: A

scientific inquiry (pp.82-97). Philadelphia, PA, United States: Psychology

Press.

Bay, S. G. K. & Lim, K. M. (2006). Correlations of Multiple Intelligences and

Emotional Intelligence: A Closer Analysis of Theoretical Assumptions. The

Korean Journal of Thinking & Problem Solving, 16(1), 53-64.

Behera, S & Rangaiah, B. (2017). Relationship between emotional maturity, self-esteem

and life-satisfaction: A study on traditional dancers of Odisha region. Cogent

Psychology, 4(1), 1-13. doi: 10.1080/23311908.2017.1355504

Bock, O-S. (2019). In the artificial intelligence community, the dance education of

elementary schools Exploring Educational Meaning. Korean Journal of Culture

and Arts Education Studies. 14(1), 135-152. doi: 10.15815/kjcaes.2019.14.1.135

Bokyung, J. (2014). Dance Students' Emotional Intelligence and Emotional Experience:

The Mediating Roles of Cognitive Reappraisal and Expressive Suppression. The

Korean Journal of Physical Education, 53(1), 343-355.

Cañabate, D; Colomer, J & Olivera, J. (2018). Movement: A Language for Growing.

Apunts Physical Education and Sports, 134, 146-155. doi: 10.5672/apunts.2014-

0983.es.(2018/4).134.11

Castillo, AMA. (2018). Dance as an instrument at the service of positive psychology

applied to education. Etic net-revista científica electrónica de educación y

comunicación en la sociedad del conocimiento [Etic Net- Electronic Scientific

Journal of Teaching and Communication in Knowledge Society], 18(2), 335-350.

Retrieved from

http://eticanet.org/revista/index.php/eticanet/article/view/171/145

Chan, D. W. (2004). Perceived Emotional Intelligence and Self-Efficacy among Chinese

Secondary School Teachers in Hong Kong. Personality and Individual

Differences, 36(8), 1781–1795. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.07.007

Cho, S. Y. (2018). The Influence of Self-leadership and Emotional Intelligence on

Employment Competency of University Students Majoring in Dance. The

Journal of Korean Dance, 36(1), 119-140. doi: 10.15726/jkd.2018.36.1.006

Dan, N. V. (2012). Artistic communication and dance sport particularities. 4TH World

Conference on Educational Sciences (WCES-2012). Congress held in Barcelona,

Spain. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.06.351

Современное состояние, по-видимому, указывает на то, что танец - это элемент, способствующий развитию ЭИ. Из-за скудной научной литературы по этому вопросу необходимы более углубленные исследования, чтобы подтвердить преимущества танца в отношении развития различных аспектов ЭИ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список использованной литературы:

Bar-On, R. (1997). Development of the Baron EQ-I: A measure of emotional and social

intelligence. In Norman Abeles, PhD (President) 105th, Annual Convention of

the American Psychological Association in Chicago. Conference held in

Chicago, United States.

Bar-On, R. (2000). Emotional and Social intelligence: Insights from the emotional

quotient inventory. In R. Bar-On y J.D.A. Parker (Eds.). The handbook of

emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at

home, school, and in the workplace (pp. 363-388). San Francisco, United

States: Jossey-Bass.

Bar-On, R. (2001). Emotional intelligence and self-actualization. In J. Ciarrochi, J.P.

Forgas & J.D. Mayer (Eds.), Emotional intelligence in everyday life: A

scientific inquiry (pp.82-97). Philadelphia, PA, United States: Psychology

Press.

Bay, S. G. K. & Lim, K. M. (2006). Correlations of Multiple Intelligences and

Emotional Intelligence: A Closer Analysis of Theoretical Assumptions. The

Korean Journal of Thinking & Problem Solving, 16(1), 53-64.

Behera, S & Rangaiah, B. (2017). Relationship between emotional maturity, self-esteem

and life-satisfaction: A study on traditional dancers of Odisha region. Cogent

Psychology, 4(1), 1-13. doi: 10.1080/23311908.2017.1355504

Bock, O-S. (2019). In the artificial intelligence community, the dance education of

elementary schools Exploring Educational Meaning. Korean Journal of Culture

and Arts Education Studies. 14(1), 135-152. doi: 10.15815/kjcaes.2019.14.1.135

Bokyung, J. (2014). Dance Students' Emotional Intelligence and Emotional Experience:

The Mediating Roles of Cognitive Reappraisal and Expressive Suppression. The

Korean Journal of Physical Education, 53(1), 343-355.

Cañabate, D; Colomer, J & Olivera, J. (2018). Movement: A Language for Growing.

Apunts Physical Education and Sports, 134, 146-155. doi: 10.5672/apunts.2014-

0983.es.(2018/4).134.11

Castillo, AMA. (2018). Dance as an instrument at the service of positive psychology

applied to education. Etic net-revista científica electrónica de educación y

comunicación en la sociedad del conocimiento [Etic Net- Electronic Scientific

Journal of Teaching and Communication in Knowledge Society], 18(2), 335-350.

Retrieved from

http://eticanet.org/revista/index.php/eticanet/article/view/171/145

Chan, D. W. (2004). Perceived Emotional Intelligence and Self-Efficacy among Chinese

Secondary School Teachers in Hong Kong. Personality and Individual

Differences, 36(8), 1781–1795. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.07.007

Cho, S. Y. (2018). The Influence of Self-leadership and Emotional Intelligence on

Employment Competency of University Students Majoring in Dance. The

Journal of Korean Dance, 36(1), 119-140. doi: 10.15726/jkd.2018.36.1.006

Dan, N. V. (2012). Artistic communication and dance sport particularities. 4TH World

Conference on Educational Sciences (WCES-2012). Congress held in Barcelona,

Spain. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.06.351

Bar-On, R. (1997). Development of the Baron EQ-I: A measure of emotional and social

intelligence. In Norman Abeles, PhD (President) 105th, Annual Convention of

the American Psychological Association in Chicago. Conference held in

Chicago, United States.

Bar-On, R. (2000). Emotional and Social intelligence: Insights from the emotional

quotient inventory. In R. Bar-On y J.D.A. Parker (Eds.). The handbook of

emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at

home, school, and in the workplace (pp. 363-388). San Francisco, United

States: Jossey-Bass.

Bar-On, R. (2001). Emotional intelligence and self-actualization. In J. Ciarrochi, J.P.

Forgas & J.D. Mayer (Eds.), Emotional intelligence in everyday life: A

scientific inquiry (pp.82-97). Philadelphia, PA, United States: Psychology

Press.

Bay, S. G. K. & Lim, K. M. (2006). Correlations of Multiple Intelligences and

Emotional Intelligence: A Closer Analysis of Theoretical Assumptions. The

Korean Journal of Thinking & Problem Solving, 16(1), 53-64.

Behera, S & Rangaiah, B. (2017). Relationship between emotional maturity, self-esteem

and life-satisfaction: A study on traditional dancers of Odisha region. Cogent

Psychology, 4(1), 1-13. doi: 10.1080/23311908.2017.1355504

Bock, O-S. (2019). In the artificial intelligence community, the dance education of

elementary schools Exploring Educational Meaning. Korean Journal of Culture

and Arts Education Studies. 14(1), 135-152. doi: 10.15815/kjcaes.2019.14.1.135

Bokyung, J. (2014). Dance Students' Emotional Intelligence and Emotional Experience:

The Mediating Roles of Cognitive Reappraisal and Expressive Suppression. The

Korean Journal of Physical Education, 53(1), 343-355.

Cañabate, D; Colomer, J & Olivera, J. (2018). Movement: A Language for Growing.

Apunts Physical Education and Sports, 134, 146-155. doi: 10.5672/apunts.2014-

0983.es.(2018/4).134.11

Castillo, AMA. (2018). Dance as an instrument at the service of positive psychology

applied to education. Etic net-revista científica electrónica de educación y

comunicación en la sociedad del conocimiento [Etic Net- Electronic Scientific

Journal of Teaching and Communication in Knowledge Society], 18(2), 335-350.

Retrieved from

http://eticanet.org/revista/index.php/eticanet/article/view/171/145

Chan, D. W. (2004). Perceived Emotional Intelligence and Self-Efficacy among Chinese

Secondary School Teachers in Hong Kong. Personality and Individual

Differences, 36(8), 1781–1795. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.07.007

Cho, S. Y. (2018). The Influence of Self-leadership and Emotional Intelligence on

Employment Competency of University Students Majoring in Dance. The

Journal of Korean Dance, 36(1), 119-140. doi: 10.15726/jkd.2018.36.1.006

Dan, N. V. (2012). Artistic communication and dance sport particularities. 4TH World

Conference on Educational Sciences (WCES-2012). Congress held in Barcelona,

Spain. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.06.351

Bar-On, R. (1997). Development of the Baron EQ-I: A measure of emotional and social

intelligence. In Norman Abeles, PhD (President) 105th, Annual Convention of

the American Psychological Association in Chicago. Conference held in

Chicago, United States.

Bar-On, R. (2000). Emotional and Social intelligence: Insights from the emotional

quotient inventory. In R. Bar-On y J.D.A. Parker (Eds.). The handbook of

emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at

home, school, and in the workplace (pp. 363-388). San Francisco, United

States: Jossey-Bass.

Bar-On, R. (2001). Emotional intelligence and self-actualization. In J. Ciarrochi, J.P.

Forgas & J.D. Mayer (Eds.), Emotional intelligence in everyday life: A

scientific inquiry (pp.82-97). Philadelphia, PA, United States: Psychology

Press.

Bay, S. G. K. & Lim, K. M. (2006). Correlations of Multiple Intelligences and

Emotional Intelligence: A Closer Analysis of Theoretical Assumptions. The

Korean Journal of Thinking & Problem Solving, 16(1), 53-64.

Behera, S & Rangaiah, B. (2017). Relationship between emotional maturity, self-esteem

and life-satisfaction: A study on traditional dancers of Odisha region. Cogent

Psychology, 4(1), 1-13. doi: 10.1080/23311908.2017.1355504

Bock, O-S. (2019). In the artificial intelligence community, the dance education of

elementary schools Exploring Educational Meaning. Korean Journal of Culture

and Arts Education Studies. 14(1), 135-152. doi: 10.15815/kjcaes.2019.14.1.135

Bokyung, J. (2014). Dance Students' Emotional Intelligence and Emotional Experience:

The Mediating Roles of Cognitive Reappraisal and Expressive Suppression. The

Korean Journal of Physical Education, 53(1), 343-355.

Cañabate, D; Colomer, J & Olivera, J. (2018). Movement: A Language for Growing.

Apunts Physical Education and Sports, 134, 146-155. doi: 10.5672/apunts.2014-

0983.es.(2018/4).134.11

Castillo, AMA. (2018). Dance as an instrument at the service of positive psychology

applied to education. Etic net-revista científica electrónica de educación y

comunicación en la sociedad del conocimiento [Etic Net- Electronic Scientific

Journal of Teaching and Communication in Knowledge Society], 18(2), 335-350.

Retrieved from

http://eticanet.org/revista/index.php/eticanet/article/view/171/145

Chan, D. W. (2004). Perceived Emotional Intelligence and Self-Efficacy among Chinese

Secondary School Teachers in Hong Kong. Personality and Individual

Differences, 36(8), 1781–1795. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.07.007

Cho, S. Y. (2018). The Influence of Self-leadership and Emotional Intelligence on

Employment Competency of University Students Majoring in Dance. The

Journal of Korean Dance, 36(1), 119-140. doi: 10.15726/jkd.2018.36.1.006

Dan, N. V. (2012). Artistic communication and dance sport particularities. 4TH World

Conference on Educational Sciences (WCES-2012). Congress held in Barcelona,

Spain. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.06.351

Bar-On, R. (1997). Development of the Baron EQ-I: A measure of emotional and social

intelligence. In Norman Abeles, PhD (President) 105th, Annual Convention of

the American Psychological Association in Chicago. Conference held in

Chicago, United States.

Bar-On, R. (2000). Emotional and Social intelligence: Insights from the emotional

quotient inventory. In R. Bar-On y J.D.A. Parker (Eds.). The handbook of

emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at

home, school, and in the workplace (pp. 363-388). San Francisco, United

States: Jossey-Bass.

Bar-On, R. (2001). Emotional intelligence and self-actualization. In J. Ciarrochi, J.P.

Forgas & J.D. Mayer (Eds.), Emotional intelligence in everyday life: A

scientific inquiry (pp.82-97). Philadelphia, PA, United States: Psychology

Press.

Bay, S. G. K. & Lim, K. M. (2006). Correlations of Multiple Intelligences and

Emotional Intelligence: A Closer Analysis of Theoretical Assumptions. The

Korean Journal of Thinking & Problem Solving, 16(1), 53-64.

Behera, S & Rangaiah, B. (2017). Relationship between emotional maturity, self-esteem

and life-satisfaction: A study on traditional dancers of Odisha region. Cogent

Psychology, 4(1), 1-13. doi: 10.1080/23311908.2017.1355504

Bock, O-S. (2019). In the artificial intelligence community, the dance education of

elementary schools Exploring Educational Meaning. Korean Journal of Culture

and Arts Education Studies. 14(1), 135-152. doi: 10.15815/kjcaes.2019.14.1.135

Bokyung, J. (2014). Dance Students' Emotional Intelligence and Emotional Experience:

The Mediating Roles of Cognitive Reappraisal and Expressive Suppression. The

Korean Journal of Physical Education, 53(1), 343-355.

Cañabate, D; Colomer, J & Olivera, J. (2018). Movement: A Language for Growing.

Apunts Physical Education and Sports, 134, 146-155. doi: 10.5672/apunts.2014-

0983.es.(2018/4).134.11

Castillo, AMA. (2018). Dance as an instrument at the service of positive psychology

applied to education. Etic net-revista científica electrónica de educación y

comunicación en la sociedad del conocimiento [Etic Net- Electronic Scientific

Journal of Teaching and Communication in Knowledge Society], 18(2), 335-350.

Retrieved from

http://eticanet.org/revista/index.php/eticanet/article/view/171/145

Chan, D. W. (2004). Perceived Emotional Intelligence and Self-Efficacy among Chinese

Secondary School Teachers in Hong Kong. Personality and Individual

Differences, 36(8), 1781–1795. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.07.007

Cho, S. Y. (2018). The Influence of Self-leadership and Emotional Intelligence on

Employment Competency of University Students Majoring in Dance. The

Journal of Korean Dance, 36(1), 119-140. doi: 10.15726/jkd.2018.36.1.006

Dan, N. V. (2012). Artistic communication and dance sport particularities. 4TH World

Conference on Educational Sciences (WCES-2012). Congress held in Barcelona,

Spain. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.06.351

Behera, S & Rangaiah, B. (2017). Relationship between emotional maturity, self-esteem

and life-satisfaction: A study on traditional dancers of Odisha region. Cogent

Psychology, 4(1), 1-13. doi: 10.1080/23311908.2017.1355504

Bock, O-S. (2019). In the artificial intelligence community, the dance education of

elementary schools Exploring Educational Meaning. Korean Journal of Culture

and Arts Education Studies. 14(1), 135-152. doi: 10.15815/kjcaes.2019.14.1.135

Bokyung, J. (2014). Dance Students' Emotional Intelligence and Emotional Experience:

The Mediating Roles of Cognitive Reappraisal and Expressive Suppression. The

Korean Journal of Physical Education, 53(1), 343-355.

Cañabate, D; Colomer, J & Olivera, J. (2018). Movement: A Language for Growing.

Apunts Physical Education and Sports, 134, 146-155. doi: 10.5672/apunts.2014-

0983.es.(2018/4).134.11

Castillo, AMA. (2018). Dance as an instrument at the service of positive psychology

applied to education. Etic net-revista científica electrónica de educación y

comunicación en la sociedad del conocimiento [Etic Net- Electronic Scientific

Journal of Teaching and Communication in Knowledge Society], 18(2), 335-350.

Retrieved from

http://eticanet.org/revista/index.php/eticanet/article/view/171/145

Chan, D. W. (2004). Perceived Emotional Intelligence and Self-Efficacy among Chinese

Secondary School Teachers in Hong Kong. Personality and Individual

Differences, 36(8), 1781–1795. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.07.007

Cho, S. Y. (2018). The Influence of Self-leadership and Emotional Intelligence on

Employment Competency of University Students Majoring in Dance. The

Journal of Korean Dance, 36(1), 119-140. doi: 10.15726/jkd.2018.36.1.006

Dan, N. V. (2012). Artistic communication and dance sport particularities. 4TH World

Conference on Educational Sciences (WCES-2012). Congress held in Barcelona,

Spain. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.06.351

Behera, S & Rangaiah, B. (2017). Relationship between emotional maturity, self-esteem

and life-satisfaction: A study on traditional dancers of Odisha region. Cogent

Psychology, 4(1), 1-13. doi: 10.1080/23311908.2017.1355504

Bock, O-S. (2019). In the artificial intelligence community, the dance education of

elementary schools Exploring Educational Meaning. Korean Journal of Culture

and Arts Education Studies. 14(1), 135-152. doi: 10.15815/kjcaes.2019.14.1.135

Bokyung, J. (2014). Dance Students' Emotional Intelligence and Emotional Experience:

The Mediating Roles of Cognitive Reappraisal and Expressive Suppression. The

Korean Journal of Physical Education, 53(1), 343-355.

Cañabate, D; Colomer, J & Olivera, J. (2018). Movement: A Language for Growing.

Apunts Physical Education and Sports, 134, 146-155. doi: 10.5672/apunts.2014-

0983.es.(2018/4).134.11

Castillo, AMA. (2018). Dance as an instrument at the service of positive psychology

applied to education. Etic net-revista científica electrónica de educación y

comunicación en la sociedad del conocimiento [Etic Net- Electronic Scientific

Journal of Teaching and Communication in Knowledge Society], 18(2), 335-350.

Retrieved from

http://eticanet.org/revista/index.php/eticanet/article/view/171/145

Chan, D. W. (2004). Perceived Emotional Intelligence and Self-Efficacy among Chinese

Secondary School Teachers in Hong Kong. Personality and Individual

Differences, 36(8), 1781–1795. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.07.007

Cho, S. Y. (2018). The Influence of Self-leadership and Emotional Intelligence on

Employment Competency of University Students Majoring in Dance. The

Journal of Korean Dance, 36(1), 119-140. doi: 10.15726/jkd.2018.36.1.006

Dan, N. V. (2012). Artistic communication and dance sport particularities. 4TH World

Conference on Educational Sciences (WCES-2012). Congress held in Barcelona,

Spain. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.06.351

Behera, S & Rangaiah, B. (2017). Relationship between emotional maturity, self-esteem

and life-satisfaction: A study on traditional dancers of Odisha region. Cogent

Psychology, 4(1), 1-13. doi: 10.1080/23311908.2017.1355504

Bock, O-S. (2019). In the artificial intelligence community, the dance education of

elementary schools Exploring Educational Meaning. Korean Journal of Culture

and Arts Education Studies. 14(1), 135-152. doi: 10.15815/kjcaes.2019.14.1.135

Bokyung, J. (2014). Dance Students' Emotional Intelligence and Emotional Experience:

The Mediating Roles of Cognitive Reappraisal and Expressive Suppression. The

Korean Journal of Physical Education, 53(1), 343-355.

Cañabate, D; Colomer, J & Olivera, J. (2018). Movement: A Language for Growing.

Apunts Physical Education and Sports, 134, 146-155. doi: 10.5672/apunts.2014-

0983.es.(2018/4).134.11

Castillo, AMA. (2018). Dance as an instrument at the service of positive psychology

applied to education. Etic net-revista científica electrónica de educación y

comunicación en la sociedad del conocimiento [Etic Net- Electronic Scientific

Journal of Teaching and Communication in Knowledge Society], 18(2), 335-350.

Retrieved from

http://eticanet.org/revista/index.php/eticanet/article/view/171/145

Chan, D. W. (2004). Perceived Emotional Intelligence and Self-Efficacy among Chinese

Secondary School Teachers in Hong Kong. Personality and Individual

Differences, 36(8), 1781–1795. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.07.007

Cho, S. Y. (2018). The Influence of Self-leadership and Emotional Intelligence on

Employment Competency of University Students Majoring in Dance. The

Journal of Korean Dance, 36(1), 119-140. doi: 10.15726/jkd.2018.36.1.006

Dan, N. V. (2012). Artistic communication and dance sport particularities. 4TH World

Conference on Educational Sciences (WCES-2012). Congress held in Barcelona,

Spain. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.06.351

The state of the art seems to indicate that dance is an element that promotes the

development of EI. Due to the scarce scientific literature on the subject, more in-depth

studies are needed in order to confirm the benefits of dance in relation to the

development of different aspects of

Atamturk

H,

Aksal

AF,

Gazi

AZ,

Atamturk

AN. Evaluation of performance management in state schools: A case of North Cyprus. H.U. Journal of Education. 2011; 40, 33-43.

 

Behera

, S. &

Rangaiah

, B. (2017). Relationship between emotional maturity, self-esteem and life-satisfaction: a study on traditional dancers of

odisha

region. Cogent

Psycholog

,y

4 (1), 1–13. doi

:10.1080/23311908.2017.1355504.

Bock, O.-S. (2019).

In

the artificial ıntelligence community, the dance education of elementary schools exploring educational meaning. Korean Journal of Culture and Arts Education Studies, 14 (1), 135–152. doi:

10.15815/kjcaes.2019.14.1.135. 

Bokyung

, J. (2014). Dance students’ emotional intelligence and emotional experience: The mediating roles of cognitive reappraisal and expressive suppression. The Korean Journal of Physi

cal Education, 53 (1), 343–355.

Calvo

-Merino, B., Ehrenberg, S., Leung, D., & Haggard, P. (2010). Experts see it all:

configural

effects in action observation.

Psychologial

Research, 74(4), 400-406.

 

Calvo

-Merino, B., Glaser, D. E.,

Grèzes

, J.,

Passingham

, R. E., & Haggard, P. (2005). Action observation and acquired motor skills: An fMRI study with expert dancers. Cerebral Cortex, 15(8), 1243-1249.

doi

: 10.1093/

cercor

/bhi00

7

Calvo

-Merino, B.,

Grèzes

, J., Glaser, D. E.,

Passingham

, R. E., & Haggard, P. (2006). Seeing or doing? Influence of visual and motor familiarity in action observation (

vol

16,

pg

1905, 2006). Current Biology, 16(22), 2277-2277.

doi

: 10.1016/j.cub.2006.10

.065

Cañabate

, D.,

Colomer

, J. &

Olivera

, J. (2018). Movement: A language for growing.

Apunts

Physical Education and Sports, 134, 146–155.

doi:

10.5672/apunt

s.2014-0983.es.(2018/4).134.11.

Cho, S. Y. 2(018). The influence of self-leadership and emotional intelligence on employment competency of university students majoring in dance. The Journal of Korean Dance, 36 (1), 119–140.

doi:10.15726/jkd.2018.36.1.006.

Cross, E.S., Hamilton, A.F. de C., & Grafton, S.T. (2006). Building a motor simulation de novo: Observation of dance by dancers.

Neuroimage

, 31(3), 1257-1267.

 

Fink, A.,

Graif

, B., &

Neubauer

, A. C. (2009). Brain correlates underlying creative thinking: EEG alpha activity in professional vs. novice dancers.

Neuroimage

, 46(3), 854-862.

doi

: 10.1016/j.neuro

image.2009.02.036

Goleman, D. (1996).

Inteligencia

emocional

[Emotional Intellige

nce]. Barcelona, Spain:

Kairós

.

Goleman, D. (2000). Leadership that gets results. Harvard Business Review, 78, 2, 78.

 

González, J.,

Cayuela

, D. &

López-Mora

, C. (2019).

Prosocialidad

,

educación

física

e

inteligencia

emocional

en

la

escuela

. Journal of Sport and

Health Research, 11 (1), 17–32.

Hänggi

, J.,

Koeneke

, S.,

Bezzola

, L., &

Jäncke

, L. (2010). Structural neuroplasticity in the sensorimotor network of professional female ballet dancers. Human Brain Mapping, 31(8), 11

96-1206.

doi

: 10.1002/hbm.20928

Im

-Sun, K. (2008). Study on the physical-efficacy and adaptability of school life of adolescent participating in Korean traditional dance: Focusing on the mediating effects of emotional intelligence. The Korean Society of Sports Science, 17 (3), 389–403.

 

Jang, S. H., &

Pollick

, F.E. (2011). Experience influences brain mechanisms of watching dance. Dance Re

search Journal, 29(2), 352-377.

Kang, E. Y. (2010). Relationship between self-expression and emotional ıntelligence for physical self-concept of elementary school children participation in dance program. The Korean J

ournal of Dance, 62 (62), 1–19.

Kapur

, N. &

Rawat

, V. (2016). Professional dance in relation to quality of life, emotional ıntelligence and

self concept

. International Journal of Indian Psychology

, 3 (2), DOI: 10.25215/0302.045

Kattenstroth

, J. C.,

Kalisch

, T., Holt, S.

Tegenthoff

, M. &

Dinse

, H. R. (2013). Six months of dance ıntervention enhances postural, sensorimotor, and cognitive performance in elderly without affecting cardio-respiratory functions. Frontiers in Aging Neuroscience, 5 (5)

. doi:10.3389/fnagi.2013.00005.

Karasar

, B. (2014).

Öğretmen

adaylarının

bağlanma

stilleri

ve

sosyal

kaygı

düzeyleri

arasındaki

ilişki

.

Amasya

Üniversitesi

Eğitim

Fakültesi

Dergisi

, 3(1), 27-49.

 

Kılıç

,

S ,

Doğan

, S ,

Demi̇ral

, Ö . (2007).

Kurumların

Başarısında

Duygusal

Zekanın

Rolü

ve

Önemi

.

Yönetim

ve

Ekonomi

.

Celal

Bayar

Üniversitesi

İktisadi

ve

İdari

Bilimler

Fakültesi

Dergisi

,

14 (1) , 209-230 .

Kim, Y. 2005. The influence of dance program on motor ability and emotional ıntelligence in childhood. Journal of Sport and Leisure Studies, 24, 363–372.

 

Lee, D.-S. &

Chol

, H.-J. (2018). Research on role of emotional intelligence in response to performance emotion. The Korean Society of Sports Science, 27 (6). 831–844.

 

Lee, Y.-J. &

Seo

, H.-J. (2018).

The

effect of emotional intelligence on ego-resilience and

 

self-efficacy. Korean Journal of Sport Studies, 57 (6), 203–215.

doi:

10.23949/

 

k

jpe.2018.11.57.6.15.

Lin, C. M. (2005). Perceptions of dance instructors regarding general dance education curricula in Taiwan. U

niversity of South Dakota, USA.

MacFarland

T.W., Yates J.M. (2016) Mann–Whitney U- Test. In: Introduction to Nonparametric Statistics for the Biological Sciences Using R. Springer, Cham.

https://doi.org/10.1007/978-3-319-30634-6_4

Marais, E. & Kruger, D. (2014).

Bydrae

Van

Rolstoeldans

tot

emosionele

ontwikkeling

van

rolstoelgebonde

leerders

. South African Journal for Research in Sport, Physical Education a

nd Recreation, 36 (1), 147–165.

Meekums

, B. (2008). Developing emotional literacy through individual dance movement therapy: A pilot study, Emotional and

Behavioural

Difficulties, 13:2, 95-110, DOI:

 

10.1080/13632750802027614

 

Скачать работу
Пожалуйста, подождите.
x
×