Использование потенциала учебной презентации на уроках иностранного языка | Новикова Светлана Игоревна. Работа №338807
В статье представлен опыт использования компьютерной презентации для повышения эффективности учебного процесса. Наиболее распространенной и доступной формой работы является создание проекта-презентации. Опыт показывает, что внедрение в образовательный процесс мультимедийных презентаций открывает значительные возможности для повышения качества обучения, так как процесс изучения и закрепления учебного материала посредством создания презентаций значительно эффективней традиционных методов обучения.
Использование потенциала учебной презентации на уроках иностранного языка.
В последние годы всё чаще поднимается вопрос о применении новых информационных технологий в средней школе. Это не только новые технические средства, но и новые формы и методы преподавания, новый подход к процессу обучения. Все чаще применяется на практике методика обучения в сотрудничестве, частью которой является метод проектов. По предмету «Иностранный язык» метод проектов может использоваться в рамках программного материала практически по любой теме.
Наиболее распространенной и доступной формой работы является создание проекта-презентации. Опыт показывает, что внедрение в образовательный процесс мультимедийных презентаций открывает значительные возможности для повышения качества обучения, так как процесс изучения и закрепления учебного материала посредством создания презентаций значительно эффективней традиционных методов обучения.
Презентация - краткий конспект темы с выделением основных особенностей и закономерностей, оживляет урок и делает его доступным для восприятия. Презентация позволяет, как проиллюстрировать материал урока, так и сделать занимательным процесс первичного закрепления или контроля знаний.
Незаменима презентация в процессе подготовки открытого урока или конкурсного выступления. В качестве примера хотелось бы представить сценарий открытого урока в 6 классе, который является обобщающим по изученным темам УМК Биболетовой М.З. “Enjoy English”.
Тема урока: “Our family comes from around the world.”
Действующие лица: мальчик Максим, его мама, 5 иностранных гостей – учащиеся из Великобритании
Максим сидит и пытается почистить картошку. Ему скучно. Школу он не любит, помогать маме по дому тоже ему не в радость, но приходится, так как в награду мама даст ему поиграть в компьютерные игры, а это – его любимое занятие!
Max: 1 potato, 2 potatoes, 3 potatoes, 4, 5 potatoes, 6 potatoes, 7 potatoes, more
Mum: Max!
Max: What’s up, Mum? Any good news?
Mum: Oh, yes, there is some. I’ve just received a letter from your English pen friend. Some British students are going to visit Ekaterinburg soon.
Max: A letter? Let me see…(he’s reading aloud)
Dear Max,
A group of British students is going to visit Ekaterinburg. Please, be so kind and take them around the city and your school. They are fond of studying and they’d like to know more about Russian schools.
Best wishes,
Barbara
Max: What a bore! Another school lovers!
Mum: Don’t worry, take it easy!
Дети заходят паровозиком с песней “The more we are together”, садятся
The more we are together
Together, together
The more we are together
The happier we are!
For my friend is your friend
And your friend is my friend
The more we are together
The happier we are!
Max: Hello, everybody, glad to meet you.
Children: Hi!
Ann: We are so glad to arrive in your city!
Ben: We have to see a lot!
Kate: We have to learn a lot!
John: Make new friends!
Mary: Visit your school!
Max: Visit my school?! What a strange idea! There is nothing special there!
Ann: Nothing special!?
Max: Yes, it’s boring and useless. Telling the truth, I don’ like school at all, I prefer computer games best of all!
Ben: Oh, poor thing! Hey, guys, let’s make him enjoy school life!
Ann: I’ll be the first. I’m Ann.My favourite subject is Biology.
I love all kinds of animals
Dogs and cats and rabbits,
I love all kinds of animals
Despite their little habits.
I’ve got some riddles about animals. Try to guess, what they are about.
Презентация «Загадки о животных»
I’ve got some riddles about animals. Try to guess, what they are about.
-I’ve got a pet. It is not very big. It can swim, run and jump. It likes to play and bark. I love my pet.(a dog)
-It is big. It is red or white or black or brown. It can run and walk. It lives on the farm. It eats grass. It gives us milk. (a cow)
-This animal is small. It is grey. It can run and jump. It can’t fly and dance.
It lives in the forest, in the house, in the fields. It eats corn and crumbs (крошки). (a mouse)
-It is green. It is long. It lives in water. It can swim and run and walk. It can’t jump. It is not kind. It is angry. It eats meat and fish. (a crocodile)
-This animal is not very big. It lives on the farm. It can run and jump. It can’t sing. It is pink and fat. (a pig)
-It is very big. It lives in Africa. It lives in the Zoo, too. It is grey. It can walk and run. It can’t fly. (an elephant)
-I’ve got a pet. It isn’t big. It is white. It lives in my house. It can run and jump.
It likes to play with me. It likes to eat mice.
-It is not big. It is grey or white or black. It lives on a farm. It is very nice and fluffy. It can jump and run. It can’t fly. It has long ears. (a rabbit)
Max: I love animals, too. I think Biology is rather interesting.
Ben: Let me introduce myself. I’m Ben. My favourite subject is Literature. Do you know a poem about Humpty-Dumpty?
Max: Humpty-Dumpty, who?
(Дети показывает ему картинку с изображением Шалтая-Болтая)
Max: Oh, I know him. We call him Шалтай-Болтай. It was translated by Маshak, a Russian poet.
Ben: Let’s recite it together.
Humpty-Dumpty sat on a wall Max: Шалтай –Болтай сидел на стене
Humpty-Dumpty had a great fall Шалтай –Болтай свалился во сне
All the King’s horses Вся королевская конница
And all the King’s men Вся королевская рать
Cannot put Humpty Не могут Шалтая –Болтая
Together again Шалтая –Болтая собрать
Max: Let’s do it all together (читают стих на английском все вместе)
Max: Oh, it’s brilliant! Literature is great, too!
Kate: And now me. I’m Kate. I like Geography best of all. I’d like to introduce my favourite city - London.
Презентация «Достопримечательности Лондона»
1. London is the capital of the Great Britain. It’s famous for its sights.
2. St. Paul's Cathedral was built by the great architect Christopher Wren. The cathedral is very beautiful. You can see the huge dome with a golden ball and cross on the top.
3. Downing Street 10 is the official residence of British Prime Minister, and a policeman is always on guard at the doors of this house.
4. The Houses of Parliament stand near the river Thames. The country’s leaders speak there.
5. Buckingham Palace is a place where British kings and queens live when they are in London.
6. Tower Bridge is one of famous bridges across the Thames. It can go up and down.
7. The Tower of London is very old. It was a palace, a fortress and a prison. Now it is a museum.
8. Big Ben is a famous clock tower near the Houses of Parliament. Big Ben is the name of the bell.
9. Trafalgar square is a place where many meetings and demonstrations are held.
10. London is my favourite city.
Max: Thanks, it was so exciting. But I have a surprise for you, too. I’d like to introduce my favourite city - Ekaterinburg.
Презентация «Екатеринбург – мой родной город.
1. I live in Ekaterinburg which is situated in the Central Urals.
2. Our city is one of the largest industrial, scientific and cultural centers in Russia.
3. There are many plants in my city. The largest one is the Uralmash.
4. Many students study at higher schools such as the Urals State University, the Medical Academy and others.
5. Ekaterinburg is also an important cultural center of our country. The citizens and quests of the city can visit five theatres, a lot of cinemas and the Circus.
6. There are many places to visit in my city. My favourite place in Ekaterinburg is Plotinka (the Dam). I think that it is a favourite place of many young people. I like this place. We usually walk with my friends there.
Kate: Thank you, Max. Your presentation is excellent!
John: I’m John. I like Drama.
Max: I haven’t got such a subject. What’s that?
Mary: Let’s show him our play. Join us, please.
Любая короткая инсценировка
Max: Wow! What a pity I don’t study Drama. But we have Music, me and you. Let’s sing a song!
Любая песня (возможно использование детских шумовых инструментов)
Mum: Oh, watching you is a real pleasure! You are a family, a close family of students.
Стихотворение “Our family comes from around the world”
Our family comes from around the world
Our hair is straight, our hair is curled
Our eyes are brown, our eyes are blue
Our skins are different colours too.
We’re boys and girls, we’re big and small
We’re young and old, we’re short and tall
We’re everything that we can be
And still we are a family.
We laugh and cry, we work and play
We help each other every day
The world is a lovely place to be
Because we are a family.
Финал, песня о дружбе
With friend you have a lot of fun.
A friend will never let you down.
You’ll tell your secrets to your friend,
And he will always understand.
A friend is always there for you,
And you can talk your problems through
And now the most important thing,
He’ll be with you through thick and thin.
But if your friend just wants some fun
And when you need him-lets you down
And doesn’t give a helping hand,
That is a fair-weather friend.
He’ll stand by you to the end –
And then you call that one your friend.
Затем учащиеся садятся на места, и проводится викторина - презентация «Лондон – Екатеринбург: отгадай, что это за достопримечательности». По окончанию викторины подводится итог и производится награждение лучших знатоков.
Данный открытый урок был проведен в 6 классе МАОУ-СОШ №168 города Екатеринбурга. Следует отметить, что в процессе урока каждый ученик проявил себя, свою творческую активность и креативность.
Использование мультимедийных презентаций на данном уроке иностранного языка способствовало формированию личностных, регулятивных, предметных, коммуникативных универсальных учебных действий, а также социокультурной компетенции, стимулировало речемыслительную активность учащихся.
Новизна предлагаемых учебных ситуаций способствовала развитию познавательного интереса и творческого потенциала учащихся, достижению личностных, метапредметных и предметных результатов обучения иностранному языку.
Работа учащихся над мультимедийными презентациями способствовала индивидуализации учебного процесса, так как от учащихся требовалось индивидуальное решение речемыслительных задач.
Непосредственное общение в процессе урока способствовало внутреннему раскрепощению, открытому выражению чувств, эмоций, личного отношения к предмету обсуждения.
Положительное эмоциональное подкрепление, возникшее в процессе выполнения проекта-презентации, способствовало созданию положительной мотивации к изучению иностранного языка и процессу обучения в целом.
Таким образом, можно сделать вывод, что применение мультимедийных презентаций на уроках иностранного языка повышает мотивацию к изучению иностранного языка, способствует активизации познавательного интереса, развивает творческий потенциал обучающихся.